„ BAJKY “ - beseda ve školní knihovně pro 2. třídy

Poukázat na špatné lidské vlastnosti a jednání lze několika způsoby. Možností napadne každého z nás jistě hned několik. Otázku dobra a zla, ale také morálních hodnot, řešili lidé odpradávna. A vyřešili ji vskutku důmyslně – bajkou! Tedy způsobem, který nikoho neurazí - a „lotr“ se v něm přesto pozná. A snad se i ponaučí pro příště.

Podobným úvodem začala naše beseda ve školní knihovně. Paní knihovnice celý slovní výklad ještě „podbarvila“ krásnou prezentací na interaktivní tabuli. Děti tak měly možnost vidět, jak vypadali nejznámější tvůrci bajek – Ezop, Jean de la Fontaine či Ivan Andrejevič Krylov. Z českých tvůrců pak spatřili Karla Čapka, Jiřího Žáčka, ale také Ivana Olbrachta a Miloše Macourka.

Naše přednášející žáky také seznámila s názvy nejznámějších bajek: O silném lvu,

O chytré lišce, O pyšném orlu, O vráně a lišce, či Zajíc a želva. Hádáte správně – jejich autorem je sám objevitel bajky – Ezop. Z českých umělců nutno upozornit na Ivana Olbrachta a jeho dílo O mudrci Bidpajovi a jeho zvířátkách. Zajímavostí je, že bajka může mít formu básně, ale i prozaického příběhu.

Posléze žáci měli jmenovat vlastnosti, které se pojí s jednotlivými zvířátky – hrdiny bajek. Tímto úkolem také výborně rozvíjeli důvtip a slovní zásobu.

Následně nám naše hostitelka hlasitě předčítala úryvky z výše uvedených kníh. Svoji pozornost během poslechu si pak děti ověřily v následných kvízech s otázkami. Správnost jejich odpovědí následně ukázala interaktivní tabule. A ta se neplete. Ale ani děti se nenechaly ošálit! Mne jako učitele nesmírně potěšily otázky z učiva o slovech souznačných a protikladných, které byly umně zakomponovány mezi jednotlivé úkoly.

Před koncem příjemného posezení jsme si ještě vyslechli zpívanou bajku „Ezop a Brabenec“, kterou nám zpíval Jan Werich a zhudebnil Jaroslav Ježek.

V závěru našeho milého sedánku byly dětem na každý stolek rozdány knížky plné bajek doprovázené nádhernými ilustracemi. A jelikož jsou naši druháčci již registrovanými čtenáři školní knihovny, knihy je natolik uchvátily, že si je hned chtěli odnést domů. Alespoň na výpůjční dobu . . .

Je mi milou povinností vyzdvihnout inteligenci, talent, schopnosti a nevídanou tvořivost naší paní knihovnice Sandry Zápařkové – a vyslovit jí velké poděkování. Navzdory jejímu mládí je zkušenou odbornicí a pro nás velmi milou a sympatickou průvodkyní kouzelným světem literatury. Každá její beseda je neopakovatelným zážitkem – a stejně tak tomu bylo i nyní.

Ve svém závěru každá bajka obsahuje mravní ponaučení – tedy skrytou moudrost a také spravedlnost. A proto si myslím, že bajky by v dnešní době měly číst nejen děti a nejen u nás.

A proto téma „bajky“ v dnešním světě je a stále bude aktuální.

 

Simona Trávníčková

tř. uč. 2. B